Thursday, February 10, 2011

Menjelajah Peninggalan Sejarah di Kota Madinah

Oleh kerana kami hanya berada di Madinah selama 9 hari, hari-hari kami dipenuhi dengan berbagai aktiviti. Menziarah Raudah, mendengar beberapa siri ceramah mengenai sejarah Madinah yang disampaikan oleh Abu Anas dan Abu Fatih. Pada ceramah terakhir yang diadakan, Ibu dipanggil untuk mewakili jemaah wanita untuk menyampaikan ucapan ringkas.

Ibu sempat menziarah makam Nabi saw sebanyak dua kali. Kali pertama diiringi mutawif wanita dari Ash-Har Travels dan kali kedua Ibu dan beberapa jemaah wanita mendapatkan khidmat seorang mutwaif dari Indonesia yang membawa kami dalam kumpulan yang kecil dengan sedikit bayaran. Masa terbaik adalah pada pukul 10 malam ketika jemaah agak berkurangan berbanding waktu siang dan dapatlah kami bersolat dengan aman di kawasan raudhah, alhamdulillah. Abah pula tidak menghadapi masalah untuk ke raudhah kerana tiada sekatan waktu.

Abu Anas dan Ziarah Madinah

Ibu menyampaikan ucapan ringkas

Taklimat perjalanan sebelum kembali ke tanah air

Jalan menuju ke Raudah

Kami juga dibawa menziarah ke Masjid Quba', Masjid Qiblatain, Masjid Tujuh, Masjid Jumu'ah, Kilang Cetak Quran, Ladang kurma dan Jabal Uhud. Kami tidak banyak memborong kurma di Ladang kurma kerana hargayang agak mahal. Kami juga tidak membeli kurma di Pasar Kurma atau di kawasan pameran kurma (yang hanya terdapat pada musim haji). Kami hanya membeli di kedai2 biasa berdekatan hotel kerana kualiti dan harga tidak jauh berbeza. Kami juga hanya singgah sebentar di kilang cetak quran untuk membeli MP3 Quran yang dikeluarkan oleh Kompleks King Fahd dengan harga SR20 sekeping untuk dijadikan buah tangga apabila kembali ke tanah air.

Abu Fatih berceloteh

Jemaah diberi penerangan mengenai Masjid Quba'

Ibu dan Tok Mamie dalam Masjid Quba'

Kawasan solat wanita

Ibu dan Abah

Abah dan Ustaz Ahmad Husni

Jemaah wanita Ash-Har

Jemaah Ash-Har bergambar beramai2

Masjid Quba'

Tinggalan bangunan sekitar Masjid Tujuh


Masjid Al Fatah (Masjid Tujuh)

Masjid Baru yang dibina sekitar Masjid Tujuh

Cerita Pokok Kurma

Kawasan istirehat dalam ladang kurma

Kilang Cetak Quran

King Fahd Complex

Semasa di Jabal Uhud, kami dibawa mendaki Jabal Rumah, bukit kecil bertentangan dengan Jabal Uhud di mana 50 orang pemanah ditempatkan bagi menghalang tentera quraisy. Walaupun matahari terik memancar, para jemaah khusyuk mendengar kisah Perang Uhud yang disampaikan oleh Abu Anas. Terasa seolah-olah kami berada pada ketika tentera Islam mengalami kekalahan dan melihat 70 para syuhada gugur syahid demi menegakkan syiar Islam. Banyak pengajaran yang kami dapati dari Perang Uhud. Ziarah kami diakhiri dengan bacaan doa memohon rahmat dari yang Esa. Ziarah kami kali ini ke Jabal Uhud sugguh terkesan hingga mengalirkan air mata berbanding ziarah kami ke sini semasa mengerjakan umrah. Benarlah apa yang diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a katanya: Rasulullah s.a.w pernah bersabda: Sesungguhnya Bukit Uhud adalah bukit yang menyintai kita iaitu orang-orang mukmin dan kita juga memang menyintainya.

Kawasan Jabah Uhud

Di atas Bukit Rumah (Bukit Pemanah)

Jabal Uhud di belakang

Abu Anas bercerita mengenai Perang Uhud

Makam Syuhada Uhud

Ibu dan Abah di Jabal Al Rumah

Jabal Uhud

No comments:


Like TLG facebook @That Little Gerai in AU5