Friday, October 22, 2010

Bakal-bakal Tetamu Allah swt


Kebelakangan ini kami sering mendapat jemputan kenduri doa selamat bagi meraikan bakal2 tetamu Allah swt. Alhamdulillah, bukan kami sahaja yang terpilih menjadi tetamuNYA pada tahun ini tetapi beberapa kenalan rapat dan saudara-mara terdekat turut mendapat jemputan istimewa ini.

Kami dijangka berlepas pada hari Selasa, 2 November 2010/25 Zulkaedah 1431H jam 1.30am dengan Saudi Air iaitu KT82. Kami akan berangkat bersama Tok Papa dan juga Tok Mamie dan dikehendaki melapor diri di Tabung Haji Kelana Jaya selepas solat magrib untuk urusan pendaftaran.

Ada di antara kenalan kami yang telah pun berangkat terus ke Madinah melalui penerbangan awal. Jihan, kawan sepejabat semasa di Celcom pada tahun 1999-2000 telah berangkat pada 16 Oktober 2010. Kawan semasa belajar di Huddersfield UK, Nabiha dan juga pengapit kami semasa kami melangsungkan perkahwinan juga telah berangkat pada hari yang sama dengan KT24.

Rakan setugas di KUB, Hiruddin sememangnya bertuah. Dia hanya mendaftar dengan Tabung Haji beberapa hari selepas raya aidilfitri dan diberitahu gilirannya pada tahun 2034. Dia kemudian mengambil pakej dari sebuah travel agent walaupun permohonan untuk menunaikan haji tahun ini tutup pada bulan Mei lagi. Tapi, itulah yang dinamakan rezeki, dua minggu lepas, beliau mendapat khabar gembira kerana terpilih menunaikan haji tahun ini dan berangkat pada 30 Oktober 2010.

Boss Abah dan isterinya juga akan berangkat pada 30 Oktober 2010. Ofis Abah di USJ akan sepi dengan ketiadaan Abah dan bossnya :-) Rakan sepejabat Ibu di Standard Chartered Saadiq, Azrul juga akan berangkat bersama isterinya Nina pada 4 November 2010. Kami selalu bertukar2 infomasi di pejabat dari kami mula2 mengemukakan rayuan dengan TH seawal bulan Febuari.

Kawan-kawan yang sama belajar dengan Ibu di STF, KPP/ITM Shah Alam dan di UK, Neeta dan Neng juga akan berangkat pada 7 November 2010 (KT94) dan 1 November 2010. Sekiranya tiada aral melintang dan ada kelapangan, insyaAllah kami akan bertemu di sana.

Minggu lepas, kami berkesempatan menghadiri kenduri doa selamat di Kuala Pilah untuk meraikan bapa saudara Abah, Pak Derek yang akan berangkat pada 22 Oktober 2010 bersama isterinya. Ini adalah kali pertama kami ke Kuala Pilah menggunakan lebuhraya Lekas dan jalan baru Bukit Putus. Kami amat berpuashati kerana jalan yang lenggang dan tidak bengkang bengkok. Perjalanan kami kali ini sangat selesa dan pantas. Setelah menjamu selera dengan ayam masak lemak, sambal tumis udang dan lain-lain, kami bersembang di bawah pokok rambutan di hadapan rumah pusaka sambil Thaqif bermain bola di tengah laman di bawah panas matahari.






Seorang lagi saudara Abah, Tok Su akan berangkat dengan penerbangan terakhir pada 9 November 2010. Kami juga tidak menyangka Tok Su yang tinggal berjiran dengan Tok Abah di Kuala Krai akan menunaikan haji tahun ini. Alhamdulillah syukur pada Allah swt. Sebelah Ibu pula, bapa saudara sepupu, Uncle Len akan berangkat pada 25 Oktober 2010 berseorangan kerana pada mulanya ingin menemani ayahnya Tok Uncle, tetapi oleh kerana keuzuran, Tok Uncle tidak dapat mengerjakan haji tahun ini.

Guru kelas Adik, Cikgu Salina yang juga guru kelas Kakak semasa di darjah 6 dan Guru Besar SKTS, Puan Hajjah Habibah juga terpilih untuk haji tahun ini. Mereka banyak berjasa kepada keluarga kami kerana mendidik anak2 kami.

Kepada semua bakal2 tetamu Allah swt, selamat berangkat menunaikan ibadah haji. Semoga dipermudahkan segala urusan, perjalanan dan kesihatan dan diberi kesabaran dan ketenangan mengerjakan ibadah di tanah suci. Mohon doakan semoga kami pulang dengan beroleh haji yang mabrur, insyaAllah.

4 comments:

Uncle said...

semoga selamat pergi dan selamat balik.....

DadaIQ said...

Terimakasih Uncle. Kalau Uncle masih di sana tentu lebih seronok kami di sana :-)

Uncle said...

rumah ni mengingatkan Uncle pada salah satu trip dengan IQ ke Kuala Pilah circa 1981 atau 1982.....tak sure samada rumah yang sama atau tidak?

DadaIQ said...

Tak salah lagi, memori Uncle masih kuat, memang rumah yang sama, cuma sekarang sudah tidak berpenghuni.


Like TLG facebook @That Little Gerai in AU5