Tuesday, April 19, 2011

Sejenak bersama mereka @ Baitul Ehsan

Kami sekali lagi mengunjungi Rumah Baitul Ehsan pada tanggal 26 Mac 2011. Kali ini kami ke sana membantu sambil memeriahkan program motivasi dan ceramah penjagaan diri yang diatur terlebih awal oleh SK85 Rynne. Kami sangat bertuah kerana berpeluang menjemput Dr Sharifah Mazlina Syed Abd Kadir, muslimah Malaysia pertama yang berjaya menakluk Kutub Utara pada Julai 2007 dan Kutub Selatan pada November 2004 . Beliau hadir diiringi oleh SK72 Kak Mek, Bekas Presiden Srikandi Tun Fatimah yang juga membantu Dr Sharifah dalam merealisasikan Ekspedisi Permata Greenland 2012.


Kami tiba pada jam 10 pagi dan Dr Sharifah Mazlina sudah pun mula memberi penerangan kepada anak2 mengenai pengalaman beliau menerokai kutub. Beliau masih sudi meluangkan masa bersama anak2 di Baitul Ehsan walaupun terpaksa berkejar untuk bersiaran secara langsung di Al-Hijrah pada pukul 12 tengahari. Pencapaian beliau sememangnya hebat dan bukan suatu perkara yang mudah kerana banyak rintangan dan halangan dan memerlukan "survival skills" yang sangat tinggi. Walau apa pun yang dikaitkan dengan pengembaraan solo Dr Sharifah Mazlina ke kutub utara dan selantan, apa yang telah beliau lakukan adalah sesuatu yang sukar dicapai dan kita perlu berbangga dengan kejayaan beliau. Anak2 Baitul Ehsan begitu teruja mendengar cerita Dr Sharifah Mazlina dan semoga pengalaman dan kejayaan beliau memberi motivasi and inspirasi kepada anak2 Baitul Ehsan untuk melakukan sesuatu yang hebat untuk diri mereka, agama dan bangsa.


Dr Sharifah Mazlina berkongsi pengalaman


Anak2 perempuan khusyuk mendengar




Anak2 lelaki dan Ustaz mendengar cerita
Bergambar beramai2

Umi, anak2 dan Dr Sharifah Mazlina



Setelah selesai bergambar dan mengambil tandatangan Dr Sharifah Mazlina sebagai kenang-kenangan, anak2 Baitul Ehsan menjamu selera dengan masakan Aunty Rynne, iaitu nasi minyak, ayam masak merah, daging kurma dan acar. Setelah selesai menjamu selera dan sementara menunggu kedatangan seorang lagi srikandi, SK86 Dr Siti Aishah, Aunty Along dan Aunty Bj melayan anak2 Baitul Ehsan dengan berbagai "ad-hoc" aktiviti. Memang seronok melayan kerenah anak2 di sini dan mereka pun sporting2 belaka. Sambil itu, kami mengambil peluang berbincang dengan Umi dan Ustaz program2 yang boleh kami, SK85 anjurkan di masa akan datang. InsyaAllah, kami akan cuba meluangkan masa bersama anak2 ini dengan perbagai aktiviti2 yang boleh merangsangkan minda mereka dan menceriakan hari2 mereka.

Sesi mencungkil bakat

Aunty Along dan Aunty BJ melayan kerenah anak2

Anak2 perempuan makan di khemah yang disediakan

Makan tengahari yang enak, nasi minyak

Aktiviti seterusnya adalah ceramah kesihatan dan pentingnya menjaga kebersihan diri sendiri. Maklumlah, mereka tinggal beramai2 dan jika tidak menjaga kebersihan, macam2 penyakit boleh hinggap dan berjankit. Kami bertuah kerana "junior" kami di STF, SK86 Dr Siti Aishah sudi meluangkan masa untuk memberi ceramah mengenai penjagaan diri. Setelah selesai, kami menghadiahkan anak2 ini dengan barang2 penjagaan diri seperti tuala, syampu, deodorant, bedak, lotion, minyak rambut dan sebagainya. Setelah selesai majlis, kami mengambil peluang berbual bersama2 anak2 Baitul Ehsan dan melawat tempat tinggal mereka sebelum mengucapkan selamat tinggal. Alhamdulillah, semua yang dirancang berjalan lancar. Terimakasih kepada semua yang sudi meluangkan masa, tenaga dan sumbangan untuk anak2 di Baitul Ehsan.

Ceramah kesihatan oleh Dr Siti Aishah
Dr Siti Aishah, Srikandi Tun Fatimah
Sesi khas untuk anak2 perempuan

Barang2 penjagaan diri untuk anak2

Berbincang bersama Umi dan Ustaz
Rumah Baitul Ehsan, No. 45

Rumah Baitul Ehsan, No. 49

No comments:


Like TLG facebook @That Little Gerai in AU5