Friday, October 7, 2011

Hujung Minggu di KB - Bhg 1

Walaupun masih sedih dengan pemergian Tok, kehidupan perlu diteruskan. Segala yang dirancang perlu dilaksanakan. Pada 23 September 2011, hari ke 25 Syawal 1532H, kami bertolak balik ke Kelantan untuk menghadiri Solat Hajat Perdana dan penyampaian keputusan peperiksaan percubaan SPM di MTS. Tok Mama juga mengambil kesempatan untuk melakukan pembedahan kecil pada hari berikutnya untuk membuang batu karang di pundi hempedu semasa kami di sana.

Abah telah balik terlebih awal kerana menghadiri mesyuarat di Ladang Mengkebang, Sungai Durian. Ladang tersebut dikendalikan oleh Sime Darby Plantation dan Abah terpaksa ke sana kerana kemalangan yang berlaku pada 12 September 2011 dimana seorang pekerja maut kerana traktor yang dipandunya dilanggar keretapi. Ibu dan Adik menumpang Pak Lang yang juga balik ke kampung untuk menjaga Pak Su. Kami tiba di Kuala Krai jam 3 pagi.

Keesokkan harinya kami ke MTS dan seperti biasa, Kakak sudah sedia menunggu kami dengan happynya. Kami sempat bertemu dengan guru yang mengajar Dini untuk membincangkan prestasinya yang kurang memuaskan kerana hampir gagal dalam matapelajaran matematik tambahan walaupun cemerlang dalam subjek yang lain. Disebabkan satu subjek, Kakak mendapat kedudukan ke 11 dari 226 pelajar dan mendapat 10A 1E. Walaupun begitu, kami bersyukur dan berdoa agar Kakak dapat melakukan yang terbaik dalam peperiksaan SPM nanti. Tahniah Kakak.






Setelah selesai urusan di MTS, kami terus ke Hospital Pakar Perdana untuk melawat Tok Mama. Tok Mama hanya akan menjalani pembedahan esok dan kami mengambil keputusan untuk menginap di Sutera Inn. Kami sempat makan tengahari di Gerai Lido yang menyajikan Nasi Sup Ayam/Daging Bakar. Gerai ni terletak bersebelahan Grand Riverview Hotel. Pada mulanya kami berhajat nak makan dekat deretan kedai di tepi sungai, tapi apabila kami ke sana, tempat tersebut berupa rupa sama sekali. Gerai2 makan diganti dengan Menara Tinjau Tambatan Di'Raja. Sekali sekala datang ke KB, banyak perubahan yang TGNA dah buat.







Malamnya pula kami ke Medan Selera Buluh Kubu. Dahulu tempat ini memang happening dengan berbagai2 makanan tradisi Kelantan. Sekarang tempay ni kurang ummphhnya dan gerai2 pun semakin kurang. Pak Lang pulak tapau makanan dari Hoover dan sebelah malamnya dinner di Restoran Yati Ayam Percik. Kami jarang2 dapat makan di KB pada sebelah malam, jadi peluang kali ini memang tidak disiakan2. Selepas menjamu selera, kami balik ke hotel kerana keletihan. Adik, Pak Lang dan Pak Su sempat menonton perlawanan bola di antara Liverpool dan Wolves dengan kemenangan berpihak kepada Liverpool 2-1. Bilik di Sutera Inn pula cukup selesa dan kami tidur dengan lena hingga ke esok paginya.

No comments:


Like TLG facebook @That Little Gerai in AU5